Konkurranse er en situasjon hvor flere vil ha det samme, og de må kjempe om å få det. Det kan for eksempel være at man vil vinne et løp, komme inn på en skole eller få premie for å bake den beste kaka.

Innenfor handel er konkurranse når flere selgere prøver å vinne flest mulig kunder eller de kundene som betaler mest. Konkurransen om kjøpere påvirker prisene i markedet. For å få folk til å kjøpe mer av en bestemt vare eller et merke, kan bedriftene bruke reklame.

Eksempel på konkurranse

Matbutikker som ligger nærme hverandre vil konkurrere med hverandre gjennom å tilby forskjellige fordeler. De vil prøve å lokke hverandres kunder. Lave priser, høy kvalitet eller unike ting som gjør at de skiller seg ut, er fordeler som kan få kundene til å velge den ene butikken, i stedet for den andre.

  • Lave priser: Butikken setter ned prisene på taco eller pizza før helgen. De vet at kundene handler mye til helgen, og at de vil tjene penger på de andre varene hvis kundene velger deres butikk.
  • Høy kvalitet: Hvis bare en av butikkene har ferske reker og krabber, kan den skryte av bedre kvalitet. Kunder som vil ha fersk fisk og skalldyr, vil velge deres butikk.
  • Unike ting som tiltrekker kundene heter differensiering. En butikk kan skille seg ut ved å ha god plassering eller svær parkeringsplass. En annen butikk kan skille seg ut med kortreist og økologisk frukt.

Reklame

For å påvirke kunder til å velge sin vare, bruker bedrifter reklame. Reklamen forteller kundene om fordeler som:

  • Lave priser
  • Høy kvalitet
  • Unike ting ved produktet

Reklamen kan være i mange forskjellige former, for eksempel plakater på butikken, reklamebilder i aviser og sosiale medier eller reklamefilmer på TV og YouTube. Det er vanlig å bruke kjendiser eller sosiale medier for å få produkter til å bli populære. Alle som får penger eller rabatt på varer for å dele bilder eller omtale av dem i sosiale medier, må merke innleggene som reklame.

Kontroll av konkurranse

Mange land har lover som sier noe om hvordan bedrifter kan konkurrere. Det er ikke lov for bedrifter å samarbeide når de skal bestemme prisene på varene sine.

Det er også strenge regler for reklame. I Norge er det ikke lov å lage reklame som er rettet mot barn. Bedriftene har heller ikke lov til å lage reklame for ting som er skadelige, for eksempel alkohol eller pengespill.

Les mer i Lille norske leksikon

Faktasjekk av

Henry Langseth
Universitetsbibliotekar og fagreferent, Universitetet i Bergen